bonnieinduitsland.reismee.nl

Eindelijk weer een verhaal

Hoi Allemaal!

Ik zit nog steeds veilig in ons dorpje Grassau,
Ondertussen is er al wel wat meer gebeurd:
Mijn tweede week stage zit er ook al weer op, was erg leuk en leerzaam!
Daarnaast zijn we ook nog naar Loipl geweest voor de maandelijkse intervisie, wat een mooi gebied is dat ook. Was erg leuk om de anderen weer te zien.

Afgelopen vrijdag heb ik Rutger opgehaald uit München. Hij is gebleven tot en met maandag.
We hebben leuke dingen gedaan! Afgelopen zaterdag zijn we in Bad Reichenhal met een gondel geweest. Die gondel ging naar boven op de berg: 1640 meter hoog. Super eng natuurlijk maar je krijgt er heel wat moois voor terug. Het was een super ervaring en we hebben erg genoten van het uitzicht en van elkaar.
Zondag zijn we samen naar de kerk geweest en lekker gewandeld in ons dropje Grassau.
Maandag heb ik Rutger terug gebracht naar München, ook een hele belevenis. We zouden eerst gebracht worden, maar op het laatste moment moesten we toch maar met de trein. We zijn wel naar de trein gebracht.
We moesten 1 keer overstappen en we waren om half 2 (misschien nog wel eerder) al op het vliegveld en de vliegtuig zou pas om 19.55 uur gaan. Veel te vroeg natuurlijk. We hebben wat rondgelopen op het vliegveld en uiteindelijk belanden we bij een soort café met lekkere hangbanken. Daar zijn we gaan zitten en hebben lekker een paar biertjes gedronken en we hebben een filmpje gekeken.
Nu is Rutger weer veilig aangekomen in Nederland en ik moest weer alleen terug naar Grassau, met de trein. Alles ging gelukkig goed!

Vanochtend werden we wakker en toen was de wereld wit, super mooi en we zijn lekker gaan wandelen!

1e week stage

Onze eerste week stage zit erop!Pfoe.. dat valt niet mee zeg, elke dag om half 6 opstaan!
Maar we hebben ons nog niet verslapen *gelukkig*.
We hebben een fijne eerste week gehad, veel lol gehad en veel kunnen meekijken hoe ze hier de zorg verlenen.
Daarnaast zijn we zelf ook al aan de slag gegaan en ze laten ons steeds een klein beetje meer los.
We hebben leuke en gezellige collega's. Veel collega's komen uit Bosnië.
Ook de bewoners/cliënten zijn hartstikke aardig en zij verstaan ons ook al goed en wij hen ook steeds beter (:

De voorganger van afgelopen zondag, werkt ook bij ons. Hij heeft ons uitgenodigt om samen met zijn vrouw morgenavond bij hem te komen eten, super leuk natuurlijk dat hij ons heeft uitnodigd!

Verder verloopt elke dag nog wel wat hetzelfde. 's ochtends van half 7 tot 3 uur werken en dan lekker vrij.
Ons Duits gaat elke dag een stukje beter en we kunnen ons goed verstaanbaar maken.
Nu hebben we lekker weekend!

vanaf 12 februari

Deze dag zijn we wezen skiën, dus we zijn naar de infopunt in Grassau geweest om te vragen hoe we bij het skigebied moeten komen. We kregen wat vage informatie, dus we zijn de eerste bus ingegaan naar Reit im winkel. Binnen een half uur waren we er. En wat een verschil… in Grassau ligt geen 1 sneeuwvlokje en daar ligt zomaar 30 cm sneeuw!
We zijn naar een skikledingverhuur gegaan voor skischoenen en ski’s, daarna hebben we een skipas gehaald. Met een pendelbusje werden we naar het skigebied gebracht.
Ik had nog nooit geskied, Emily ook nog maar 1 keer. We wilden geen lessen nemen, dus we zijn begonnen bij de babypiste, en wonderbaarlijk ging dat goed! Emily was maar 1 keer gevallen en ik niet. daarna zijn we maar met de kabelbaan naar boven gegaan voor de grotere piste. Het ging nog steeds goed en het ging erg snel! Een paar keer ging het goed, totdat ik op de verkeerde piste terecht kwam.. dit bleek de zwarte piste te zijn, hier kwam ik net op tijd achter, ik ben gestopt en ben naar boven gelopen, waar ik (denk ik) ongeveer 25 min. over gedaan heb, het was natuurlijk een hoge steile berg. Na even uitgerust te zijn, zijn we mooi weer verder gegaan!
Het was een super mooie zonnige dag. Wat een mooie uitzicht en natuur.

We zijn van 11.00 uur tot 16.00 uur wezen skiën, we waren kapot! Na het skiën hebben we onze huurspullen weer teruggebracht en zijn we weer teruggereden naar ons huisje.

De volgende dag heerlijk uitgeslapen en rustig aangedaan. We zouden zelf broodjes afbakken, dus Emily heeft de broodjes in de oven gegooid, maar na 10 minuten begon het wel aardig te ruiken.. en ja hoor! De broodjes waren zwart, toen toch nog naar de winkel gelopen om wat verse broodjes te halen :P

Zondag 14 februari:
We wilden vanochtend naar de katholieke kerk toe gaan, om te kijken hoe het er aan toeging. We kwamen daar aan en we vonden dat het erg rustig was, bleek dat de diensten om half 9 beginnen i.p.v. half 10. Onder onze appartement zit een Christlichen Gemeinde Grassau, die begint altijd om 10.00 uur, dus daar zijn we heen gegaan. Het is een hele kleine kerk met ongeveer 30-50 mensen. Er zitten ook veel ‘buitenlanders’ in de kerk, vooral uit Afrika. De dienst werd gesproken in het Duits en Engels, dus eerst een zin in het Duits en daarna in het Engels. We werden gelijk aangesproken en welkom geheten. De dienst was aardig goed te volgen!

vrije week

We hoeven nog steeds geen stage te lopen, we hebben vakantie: ‘carnaval vakantie’. We moeten onszelf dus vermaken met wat we hebben, we hebben geen auto of iets dergelijks dus dat is wel wat lastig. We hebben Grassau zelf al 5 keer bekeken, dus dat hebben we ook al wat gezien, ook al blijft onze uitzicht nog steeds heel erg mooi, vooral de bergen en het sneeuw wat er op ligt!! We hebben dus al wel veel gewandeld, maar met wandelen kom je niet erg ver. We wilden meer bekijken van de omgeving en wat verder weg dingen bekijken, er is hier niet echt snel een auto beschikbaar dus we zijn opzoek gegaan naar een fietsenverhuur. Daar hebben we 2 fietsen op de kop kunnen tikken. We zijn lekker wezen fietsen, richting Unterwössen, maar we wisten natuurlijk niet welke kant we op moesten gaan en of er fietspaden zijn of niet. we dachten: we beginnen maar vast en we zien vanzelf. Uiteindelijk fietsten we op een 80km weg, dat kon dus niet…. in de verte zagen we gelukkig een fietspad. We zijn naar Unterwössen gefietst en weer terug. Het is echt een super mooie omgeving richting Unterwössen. In totaal hebben we wel 15 km gefietst, en dat is best veel als je bergje op en bergje af gaat. Maar het is ons gelukt en we zijn lekker sportief bezig geweest!

2e dag in Grassau!

We hebben het nu al erg naar onze zin, we hebben een kamer met 2 bedden, een keuken met alles erop en eraan, een douche/bad en een balkon. We hebben geen internet, dus vanmorgen hebben we een internet-stick gekocht. Maar ja,, 2 meiden hebben er natuurlijk geen verstand van… dus wij naar de begeleider, die heeft wat ingevuld en zei dat hij over 30 min. Het zal moeten doen! Een half uur later deed hij het nog niet. Een uur later, 2 uur later, 5 uur later en nu nog steeds doet hij het niet… ondertussen hebben we wel een hele leuke dag gehad: we hebben vanmorgen een rondleiding gekregen door het seniorenheim, waar we komen te werken. Ook hebben we veel collega’s ontmoet en ook de bewoners zelf. Veel bewoners, die ik al heb gezien, zijn dement en hebben een diagnose van Korsakov. Na onze rondleiding zijn we naar de Aldi en de Lidl geweest om wat inkopen te doen!

Het was vandaag de Fasching-Montag, ook wel carnaval. Dus onze collega’s zeiden dat we dan echt moesten komen om 14.00 uur in de instelling zelf. Dus wij daarheen, werden we geschminkt en ik kreeg een oogmasker op, de anderen waren ook allemaal verkleed, als een koe, als een piraat, een boerin etc. daarnaast was er een bandje die optrad en alle bewoners zaten zo erg te genieten, dat was echt mooi om te zien. Doordat de mannen in het Duits zongen konden we het niet zo heel goed verstaan, maar goed.. dat gaat nu wel steeds beter. We kunnen ons verstaanbaar maken.

Morgen gaan we naar Unterwössen, waar 4 mensen van het Alfa collega stage gaan lopen. Ik verwacht dat het morgen een soort introductiedag is. We zullen zien!

First day in Grassau

Wij, Emily en ik, zijn veilig aangekomen in Duitsland!

We hebben in onze kamer (nog) geen internet, daarom even een kort verhaaltje.

Vanochtend om kwart over 3 zijn we vertrokken, kwart over 7 zaten wij in het vliegtuig.

Vanochtend om 10 uur zijn we in Grassau aangekomen.

We hebben een erg mooi uitzicht, bergen & bergen!

Zodra ik internet heb, zet ik er wat meer op!

Auf Wiedersehen

Welkom op mijn Reislog!

Hallo en welkom op mijn reislog!

Dé plaats om op de hoogte te blijven van alle avonturen en ervaringen tijdens deze reis. Vanaf nu zul je hier dan ook regelmatig nieuwe verhalen en foto's vinden, en via de kaart weet je altijd precies waar ik me bevind en waar ik ben geweest! Meer informatie over mijzelf en de reis die ik ga maken vind je in het profiel.

Wil je automatisch een mailtje ontvangen wanneer er een nieuw verhaal of een nieuwe fotoserie op deze site staat? Meld je dan aan voor mijn mailinglijst door je e-mail adres achter te laten in de rechter kolom.

Ik zie je graag terug op mijn reislog en laat gerust af en toe eens een berichtje achter!

Leuk dat je met me meereist!

Groetjes,

Bonnie

The day before..

Hoi!

Mijn eerste echte blog,
over 12 uur zit ik, samen met Emily, in het vliegtuig richting Salzburg.
Vanaf daar worden we opgehaald door onze begeleider van stage.
Nu is het afscheid nemen van iedereen, gisteren hebbben we een 'afscheids' feestje gehad, het was erg gezellig en we hebben veel gelachen! Bedankt allemaal hiervoor.

Ik heb super veel zin in mijn stage daar, maar ik ga iedereen zeker weten ontzettend missen.

liefs voor jullie allemaal,

(als ik in Duitsland ben, horen jullie weer wat van mij!)